söndag 22 september 2013

Höst

Hösten
Jag älskar hösten.
Anledningarna är många.
Det känns som om allt börjar om på nytt.
Man får en en ny chans.
Jag får en längtan efter att köpa skolmateriel. Fast än jag slutat skolan för länge sen.
Lukten av ny vässade pennor.
En ny start helt enkelt.

Men det jag älskar mest är färgerna.
På träden. Marken. Himlen.
När Aspen lyser i brandgula nyanser.
Löven rasslar i höstvinden.
Ibland känns det som om höstens vindar gör allt för att blåsa löven av träden.
När jag var liten brukade jag älska att hoppa runt bland virvlande löv riktigt blåsiga höstdagar.
I min fantasi trodde jag att om jag hoppade nog högt kunde jag lyfta och flyga med som löven.
Lite som i trolltider ( julkalendern )
Där Tova sjunger" tjooo för vinden..."
Röda. Gröna. Gula. Orangea.
Löven är så vackra i alla former och färger. 
De får mig att andas lättare.
Dra in den härliga höstluften.
Höstluften som luktar så gott.
En blandning mellan dagg och skog.

Hösten är också skördens tid.
Det är få gånger som jag önskar att jag var mer husmor än jag är som på hösten.
Alla dessa fantastiska råvaror som skördas. Jordens guld.
Potatis. Morötter.Kålrot.
Det är så gott med rotsaker.
Rostat i ugn. I pannkakan. Som mos.
Eller varför inte råa och doppa i dipp.
Jag önskar jag kunde mer.

Skogen. Underbara skog.
Där växer svamp och bär.
Plockas både här och där.
Tyvärr hann vi inget plockande i år.
Bär får vi allt vara utan i år.
I alla fall de vi plockat själv.
Svamp har jag inte vågat mig på än.
Kan alldeles för lite.
Kan se mig själv. 
Med svampkorg i den ena handen  och svampboken krampaktigt hållen i den andra. Svampkniven har jag förlagt.
Sen kan jag ana Farbror Melkers nynnande om kantarellen i bakgrunden och med mitt lokalsinne går jag väl vilse precis som han mitt bland alla svampar.
Karljohansopp. Trattkantarell. Flugsvamp.
Men det  jag njuter av mest i skogen är lukten av barr och mossa. Sen ljudet av sus i bland trädens grenar,fågelsången och ljudet under mina stövlar när jag går på barriga stigar.

Idag fick vi en härlig höstdag hela familjen. Regnet gjorde uppehåll för en liten stund. Vi packade en liten matsäck och begav oss till en vacker plats nära skog och vatten. Vi gick på upptäcktsfärd över forsande vatten, blöta hällar och i snårig skog. Barnen älskade det. Sen grillade vi korv och åt matsäck. Det är så gott att äta ute i naturen. Sen hade vi slalomtävling mellan träden. Oj vad vi sprang. Jag hann även plocka lite granris med fin hjälp från fröken E.

 En härlig eftermiddag att sy fast som en ny lapp i mitt livs lapptäcke där jag sparar alla mina finaste minnen.
Tacksam för hösten och familjen med regn och allt. Det finns något som jag verkligen tycker om och det är att krypa upp i soffan en mörk och regnig höstkväll och avnjuta en riktig bra film. Gärna med en kopp varm dryck. 

Några bilder från vår höstdag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar