tisdag 15 januari 2013

Men det går...

Men det går.
För det måste det.
Är hemma med sjuk W även idag.
Stressen över att jag borde jobba.
Jobba för att hinna det jag ska.
Mejlen och telefonsamtalen rasar in.
Jobbar hårt för att låta bli att jobba hemifrån. Erkänner att nått litet mejl smiter iväg. Men bara några.
Men det dåliga samvetet finns där.
Det ligger över mig som en giljotin.
Redo att falla ner.
Nja kanske riktigt så illa är det.
Men nästan.
Men ingen dör av att jag inte är på jobbet.
Men mina barn behöver mig i dag.
Jag är precis där jag ska vara.

Mamma kommer förbi med mjölk och smör. Förrådet började sina.
Vi dricker en kopp kaffe och pratar en stund. Barnen vill visa allt de gjort på morgonen. För de klev upp tidigt minsann.
Mamma hjälper W med ett korsord. Mys.

Sen så pysslar vi på.
Bordet är belägrat av pyssel och korsords böcker. W gillar allt som är lite klurigt.
Han är allt lite klurig han.
E färglägger prinsessor på löpande band.
Törnrosa. Snövit. Rapunzel. Askungen.
Mycket rosa blir det.

Sen övergår pysslandet i tågbygge.
Alla stolar huset kan frambringa bildar tåg.
Biljetter tillverkas. Alla får åka med.
Längst fram sitter dockorna Berit och Alma. Om man inte räknar loket där E sitter och kör. " Tut. Tut!"
Sen tror jag vi har ett helt Zoo på tåget.
Hundarna. Voff. Jex. Elsa. Vovv.
Igelkotten Iggepigge och vår allas Monsterbrak är ju också med förstås.
Sen är det katter. En Zebra. Elefanten Skrojt. Möss och en och annan nalle.
Konstigt nog så ingår resan i "på spåret"
Iallafall om man frågar W.
E är snabbt med på det.
Så det hela utmynnar i en frågesport.

Ja härliga tid.
Hade tänkt hinna en massa saker idag.
Tvätta. Städa. Föra över bilder från datorn. Skriva in alla recept i nya böcker.
Inte nått av det hann jag.
Men jag fick så mycket mer.
En härlig dag med mina barn.
Med pyssel .Tåg och frågesport.
Nu slappar vi framför Pettson och Findus.
Jag bara älskar alla mucklor som dyker upp här och där mest hela tiden.
Underbart underhållande.

Så här kan köksbordet se ut en sjukdag som denna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar