söndag 31 mars 2013

Påsk

Så var påsken här.
Bjuder på solsken och fin väder.
Jag njuter av att vara nära.
Nära min kära familj.
Vi gör allt och ingenting.

Jag och fröken E pyntar träden ute.
Gör dem påsk fina som hon säger.
Med tungan rätt i mun fäster hon fjädrar.
Röda. Gula. Blå och rosa förstås.
Sedan någon grön och lila med.
Tänk så fint det blev.
Nu vajar de där i vinden.
Färggranna fina.

Påskpysslar gör vi också så klart.
Färglägger. Målar. Klipper och klistrar.
Duktiga barn har jag.
Men det bästa är när W hjälper och förklarar för E hur hon kan måla en kyckling. Så fint att se och höra på.
Omtänksamheten.
Värmer mamma hjärtat mitt.

Långfredag.
Solen skiner.
Jag tar på mig skidorna.
Njuter av en tur runt sjön.
Då det är någon vänlig själ som dragit upp ett skidspår runt hela sjön.
Tacksam för denna någon.
Allt är tyst och stilla där ute.
Solen strålar. Den vita snön gnistrar.
Det enda som hörs är fraset under skidorna och stavarnas rytmiska ljud.
Härligt. Underbart. Tid för eftertanke.
Tänker på påsken. Innebörden.
Varför vi firar. Hur stort det är.
Fastnar i en överväldigande känsla av tacksamhet. Stor tacksamhet.

Långfredagen får även en trevlig avslutning. Vi åker på kalas.
Firar min fina pappa som fyller år.
Smörgåstårta och princesstårta bjuds det på hemma hos mor och far.
Sedan kalasar vi vidare hos goda vänner och surrar om stort och smått medan barnen leker, busar och skrattar.
En fin dag helt enkelt.

Påskafton.
Jag och W hinner med en skidtur på sjön.
Det är härligt. W är duktig kämpar på trots att han blir nog så varm.
Han har så mycket att berätta.
Pratar och stakar om vart annat.
Tänk vad mycket han kan.
Goa söta lilla W.

Sedan ett trevligt besök av farbror Samuel och Johanna. Det blir ett besök med mycket prat, kaffe och fika.

Fröken E klär ut sig till påsk tjärring.
Säger så fint" sånna här prickar vill jag ha alltid... Varje dag vet ja!!!"
Hon har sina tankar och idéer vår lilla tös.
Men söt är hon då i alla fall med prickar och allt.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar