söndag 1 januari 2012

Det här är en båtlåt...

...den handlar om båtar.

Jag börjar känna en längtan.
En längtan efter att åka ut med båten.
Ut med båten till vår vackra skärgård.
Vår vackra skärgård har bjudit på många fina minnen.
Fina minnen tillsammnas med familj och vänner.
Med familj och vänner har vi fått uppleva friheten.
Friheten att ta dagen som den kommer.
Den kommer ibland med regn, ibland med solsken.
Med solsken i ryggen, vågor som kluckar, barn som leker.
Barn som leker att de är pirater som håvar och fiskar.




När nätterna är ljusa och havet ligger blankt.
Havet ligger blankt och stilla, jag bara njuter.
Jag bara njuter och tänker att sommaren är min.






Det är klart att ett dopp i det blå vart det ett eller två.
Ett eller två per dag, fast det är klart inte för jag.
För jag hade sår på min mage hela sommaren.
Hela sommaren fick jag gott titta på.
Titta på när de andra fick svalka i det blå.
I det blå ska jag dock denna sommar simma.





När kvällen sakta sänker sig, och barnen gått till kojs.
Till kojs efter en lång dag med lekar och skratt.
Skratt förgyller våran kväll med bastubad och elden så varm
Elden så varm, var min bästa vän då mina pinnbröd jag grillade.
Jag grillade ett eller två nästan varje kväll.
Varje kväll vi var tillsammans, vi vänner, pratade om livet.
Om livet det som är, stort och litet.



Sen så kom morgonen, morgonpigga barn.
Morgonpigga barn vill ha frukost så klart.
Klart det är gott med frukost i båten.
I båten smakar det mesta bra.
Bra mysigt är det allt på morgonen.
På morgonen tillsammans med våra barn.




Det är klart ibland var vi också på land.
På land är det mysigt att gå hand i hand.
Hand i hand med varann.
Med varann så har vi så trevligt i land.
I land får man se så mycket spännande.
Spännade saker som stora träd och labyrinter





Så åkte vi med vår båt från brygga till brygga.
Bryggan anlades oftast utan ploblem.
Problemen var oftast som störst.
Störst när vi skulle där ifrån. Många glada skratt.
Skratt och ibland iskna rop. Så klarade vi det tillsammans.
Tillsammans allihop. Tack ljuva båtsommar.
Ljuva båtsommar jag längtar efter dig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar