tisdag 8 maj 2012

Fjäderholmarna...

Dag fick jag ett infall.
Promenerar vid kajen vid Slussen.
Ser färjan som går ut till fjäderholmarna.
Tänker lite. Hoppar på. Åker med.
En spontan tripp.
Åker ut i skärgården.
Vinden känns frisk. Solen skiner.
Solbrillor på. Biljett i handen.
Ett leende på mina läppar.

Framme på fjäderholmarna.
Gamla sjöbodar. Fiskmåsar. Stenhällar.
Fantastisk natur. Lukten av hav.
Jag andas in. Njuter.
En dröm går i uppfyllelse.

Hittar en gammal ihålig ek.
Känner barnasinnet smyga fram.
Vill krypa in och gömma mig.
Tyvärr kommer en grupp japaner med kameror i högsta hugg.
Inser. Motvilligt.
Det är dags att gå vidare.

Den slingriga skogsstigen leder till ett fält med vitsippor.
Jag sätter mig på en stenhäll och njuter av solen och utsikten.
Telefonen ringer. En god vän.
Ett trevligt samtal. Som alltid.

Åker tillbaka in mot huvudstaden.
Stämmer möte med mannen jag älskar.
Vi köper jordgubbar på Hötorget.
Libanesisk middag.
Kvällen myser vi med glass och jordgubbar. Varandras sällskap.
Mitt i allt är jag lycklig.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar