tisdag 25 december 2012

Jul jul strålande jul...

Julaftonsmorgon väcks jag av sjungande barn och man med paket i famn.
Mysigt.
Förväntansfulla barn öppnar sina paket under granen.
Ögon som tindrar i morgonens dova ljus.

Efter snöiga skogsvägar kantade med snötyngda träd åker vi mot Mockträsk.
Men först ett stopp i Klöverträsk.
Där blir det dopp i gryta.
Utanför passerar häst och släde.
Julstämningen har infunnit sig.

Kalle står på tur i Mockträsk.
Barnen trängs i soffan.
Jag och svägerskan plockar fram julmaten.
Du härliga tid vad mycket mat.
Gott. Gott. Gott. Var det.

Våra små Madicken töser väntar spänt på tomten. Hoppar upp och ner.
Tillslut kommer han äntligen.
Väntan är över.
Alla får varsitt paket. Tomten får kramar.
Paketen under granen delas ut.
I år går det lugnt till. Skönt.
Sitter och njuter. Ler för mig själv.

Av julklappsöppning blir man kaffesugen.
Efterrätt. Cheesecake. Glass. Rån.Bär.
W bygger molnfabriken från hemstaden i efterrätten. Ett konstverk. Han är fin han.

Kvällen avrundas med sällskapsspel.
Vinner det gör jag och W.
Han är nöjd över det.

Vägen hem blir fin.
Barnen somnar snabbt.
Utsikten från fönstret är magisk.
Det får mig att tänka på Julens budskap och varför vi firar. Tanken gör mig varm inombords.
Det är mysigt med gran.Julklappar. julbord. Kalle. Men det finns något viktigare än så något som räcker året om.
Det ägnar jag en tanke eller två i vinternatten på väg hem.
Glad över att jag fått fira jul med hela min lilla familj.
Gemenskapen. Kärleken. Värmen.
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar