måndag 25 februari 2013

Vårvinterns första dag...

Söndag
Ljumma vindar.
Termometern visar plus.
Blå himmel. Strålande sol. Vit snö. Takdropp. Fågelkvitter.
Härligt. Härligt.
Underbara vårvinter.
Visar sig från sin bästa sida.

Pojkarna i familjen är på innebandy.
Instängda i någon sporthall.
Tycker lite synd om dem.
Men de fick tydligen en riktigt bra dag.

Jag och fröken E tänker ta vara på denna fina dag som vi fått till låns genom att fara på en liten utflykt efter gudstjänsten.

Vi packar matsäck.
Lastar bil med pulka och skidor.
Beger oss ut på äventyr.
Ut på isen.
Mormor följer med hon med. Trevligt.
Vi har en riktigt härlig stund tillsammans.
Även om E har sina stunder.
Stunder av tvärsöverhet ( det ordet finns nog inte) men hon kan allt vara tvärsöver.

För när det finns en isbana så är det väl klart att man ska åka skridskor.
Sen att man inte har några med spelar mindre roll. Man kan ju åka på skorna.
Visst är det bra med livlig fantasi.
För det har hon.
Men skoskridskor som hon kallar det.
Går inte så fort.
De går riktigt långsamt.
Mamma och mormor.
Blir efter ett tag lite trött att vänta på vår piruettande skoskridskoåkande flicka.
Då mina vänner är det inte roligt längre.
De scener som då utspelar sig ska jag bespara er.
Räddningen blir fikapaus vid ett rött vindskydd.
Då. Precis just där och då.
Känns det så där underbart härligt!
Då det känns som att varje andetag fyller en med ny energi.
Så efter det orkar fröken E, mamman och mormor ett helt varv till på isbanan.

Och E hon blev så förtjust i detta.
Så hon ordnade egen utflykt när vi kom hem.
Med sparken och sparklåda packade.
Begav hon sig med Berit (dockan) och Elsa (hunden) på en strapats.
Med egen matsäck och liggunderlag.
Hon valde att stanna uppe på högsta snöhögen för fika. Ja var annars.
Hon kan så bra hon.
Min härliga lilla flicka.

Det blev en bra dag helt enkelt.

Så med ny energi tar jag mig an en ny vecka. Hoppas på många fina ute dagar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar