lördag 10 mars 2012

En dag på berget...

Lördag. Ledig. Strålande sol.
Blå himmel. Plus grader. Vår.
Packar matsäck.
Varmchoklad. Kaffe. Smörgås. Muffins. Kakor. Festis.

Beger oss ut i skogen. Kör en bra bit med bilen.
Väl framme åker skidorna på.
W han skidrar han med.
E åker i pulkan bakom mig.
Åker efter skoterspåret.
Solens strålar letar sig fram mellan träden.
Vi kommer till en glänta. En tjärn.
Det storslagna ljuset slår emot oss.
Underbart. Vilken fihet. Fantastiska natur.
Hela skapelsen strålar idag.

Dagens destination.
Igeltjärnsberget.
Väl uppe på berget. 
Slår vi oss ner i en färdig grävd grop.
Vi hade tur.
Väl behövlig fikapaus.
E lutar sig mot mig och säger.
"Vad härligt vi har det mamma."
Och visst har vi det.
Vi är lyckligt lottade som har varandra.

W hittar genast en kompis.
W är nöjd. Lycka!
Vi åker tefat.
Tävligen är ett faktum.
Killarna mot tjejerna.
Först till tio.
Killarna tar hem segern.
Men lika glada är jag och E.

Jag sitter en stund. Tar det lungt.
Njuter av att höra barnens lek.
De är glada.
Det gör mig glad.
Solen värmer. Skönt.
Vi fikar lite till.
Solen börjar försvinna.
Dags att åka hem.
Skidor på.

Väl hemma.
Har jag tötta barn.
Trött är även jag.
Men vi hade en lyckad dag.
Nu ska vi vila ett slag.



Våren är verkligen här.
Det droppar både här och där.


 Skidtur i skogen.
Härligt.


 W kämpar på.
E hejjar på.
Tänk vad bra det går.


 Väl framme packas fikat upp.


 Vi hade tur färdig skottad sittplats.


 W springer upp och åker ner.
Om och om igen.
  

Så här skönt hade jag det.
I mammas gamla 90-tals brillor.
De är ihopfällbara.
De ni.

 Spänd fröken E väntar på fika.
  


 Och W åker och åker.
Hans kompis E syns i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar